Wiedza
Branża meblarska w dobie zawirowań
Polska gospodarka jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się w Europie. Jednym z wielu powodów jest jej silna dywersyfikacja, która sprawia, że kryzysy w poszczególnych branżach nie uderzają mocno w całą gospodarkę.
Są jednak branże, które mają dla polskiej gospodarki większe znaczenie niż pozostałe. Wśród nich możemy wymienić branżę meblarską, która w Polsce jest bardzo silna. Niemniej obecnie przechodzi poważne zawirowania, a rynek sprzedaży mebli w Polsce ma niemałe problemy.
Rynek sprzedaży mebli w Polsce przeżywa w ostatnich latach wzloty i upadki
Polska zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem eksportu mebli, co miało swoje przełożenie na gospodarkę w czasach pandemii Covid-19. Gdy Europejczycy zostali zamknięci w domach, nie mogli wydać pieniędzy na rozrywkę, podróże czy też usługi gastronomiczne. W efekcie czego masowo rzucili się na zakupy sprzętu AGD oraz mebli. Na świecie w tym okresie sprzedaż mebli rosła o 8%.
Obecnie sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej. W pierwszym kwartale 2023 roku sprzedaż niektórych rodzajów mebli spadła o 30% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Czynników takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze wysoki efekt bazy wywołany wspomnianym wcześniej zakupami w czasie pandemii. Obecnie Polacy, ale również reszta Europejczyków część pieniędzy wydaje na przyjemności, które w pandemii były niedostępne.
Po drugie wysoka inflacja mocno odbija się na portfelach Polaków. Przez kilkanaście miesięcy realne zarobki w Polsce spadały. Oznacza to, że wzrost cen był wyższy niż wzrost zarobków. W takiej sytuacji pierwsze pod nóż idą wydatki, które nie są wydatkami na towary pierwszej potrzeby, a do takich należą także meble.
Trzecim czynnikiem mającym pośredni wpływ na sytuację na rynku sprzedaży mebli jest dramatyczny spadek sprzedaży mieszkań. W 2022 r. średnio o ponad 45 proc. spadła sprzedaż nowych mieszkań w sześciu największych miastach Polski. Mieszkania niekupione nie mogą zostać urządzone, a to uderza w rynek sprzedaży mebli.
W efekcie mamy trzy czynniki, które w statystykach pokazują silny spadek sprzedaży z czego dwa ostatnie są realnym problemem dla branży meblarskiej.
Krótkoterminowe perspektywy dla rynku sprzedaży mebli
Ostatnie kilka lat to czas bardzo dużych perturbacji gospodarczych, nieprzewidywalności i recesji. Wszystkie te czynniki sprawiają, że konsumenci ostrożniej wydają pieniądze, a jeśli je wydają to częściej na towary pierwszej potrzeby aniżeli dobra niższego rzędu jakimi są np. meble.
Pocieszający jest jednak fakt, że sytuacja na rynku sprzedaży mebli powinna się poprawić. Inflacja zaczyna spadać, przewidywania konsumentów co do przyszłości są coraz lepsze, a siła nabywcza naszych pensji rośnie. W nieco bliższej przyszłości należy spodziewać się stabilizacji sytuacji gospodarczej, a co za tym idzie powrotu branży meblarskiej do „normalności” jaka towarzyszyła jej przed pandemią, wojną i wysoką inflacją.
Home delivery szansą
W dobie transformacji zachowań konsumenckich, jedną z szans dla salonów meblowych jest wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów i modernizowanie swojej oferty. Standardem staje się już nie tylko sprzedaż online, ale także usługa transportowa rozbudowana o usługi dodatkowe. Klienci nie mają ochoty zajmować się wnoszeniem zamówionych mebli czy ich montażem, wolą powierzyć te elementy fachowcom, którzy szybko, profesjonalnie i zgodnie ze sztuką wniosą i złożą zakupione meble. Kupujący będzie mógł od ręki z nich korzystać, bez organizowania dodatkowej pomocy.
Model ten skutecznie funkcjonuje na polskim rynku od wielu lat i na dzień dzisiejszy jest jedynym standardem oczekiwanym przez klientów. Pandemia Covid-19 przyczyniła się do dwóch istotnych przyspieszeń w obrębie zmian nawyków zakupowych klientów. Pierwszym z nich było zwiększenie udziału sprzedaży internetowej względem sprzedaży stacjonarnej. Drugim czynnikiem stało się zapewnienie klientom dostępności usług umożliwiających użytkowanie sprzętu ze szczególnym uwzględnieniem segmentu meblowego, RTV i dużego AGD.
Przyspieszenie rozwoju usług home delivery oraz rosnące zapotrzebowanie usług dodatkowych w przypadku produktów meblowych najlepiej oddają słowa COO firmy EXPERT, Kamila Rybińskiego, który przyznaje, że ostatnie lata w branży to stały, dynamiczny wzrost liczby zleceń, a co za tym idzie, wzrost zainteresowania klientów końcowych ofertą transportową bardziej zaawansowaną niż tylko klasyczna dostawa pod dom.
- Home delivery z usługami dodatkowymi takimi jak wniesienie zamówionych mebli lub sprzętu RTV/AGD, rozpakowanie, montaż, ustawienie mebli wedle aranżacji, czy nawet posprzątanie zbędnych opakowań powoli staje się standardem w kontekście oczekiwań konsumentów. Z naszych doświadczeń z partnerami biznesowymi wynika, że posiadanie takiej oferty w swoim sklepie buduje przewagę konkurencyjną. Jest coraz częściej czynnikiem decydującym o tym, czy klient zrobi zakupy w sklepie A, czy w sklepie B. Jako firma EXPERT nieustannie doskonalimy nasz serwis, aby był bezkonkurencyjny, szybki i najbardziej profesjonalny. Ma to przełożenie na ocenę naszych usług (świetny wynik ponad 84 pkt w badaniu NPS wśród klientów końcowych w sierpniu 2023), a ocena naszych usług bezpośrednio wpływa na ocenę sklepu, z którego korzystał klient. Odpowiedni serwis home delivery staje się nie tylko uzupełnieniem produktu, czynnikiem zakupowym, ale także pozwala zbudować zaufanie i przywiązanie konsumenta do konkretnej marki - opowiadał Kamil Rybiński. Członek Zarządu i COO EXPERT Sp. z o.o.
W dobie zawirowań gospodarczych postawienie na nowoczesny i profesjonalny serwis jest przewagą, która wyróżnia na rynku i buduje zaufanie. Rynek sprzedaży mebli w Polsce przeszedł przez okres wzlotów i upadków, z ostatnim spadkiem sprzedaży wynoszącym nawet 30% w pierwszym kwartale 2023 roku. Inflacja i spadek sprzedaży mieszkań stanowią realne wyzwania dla branży meblarskiej. Niemniej jednak, perspektywy krótkoterminowe wydają się obiecujące, ze spadkiem inflacji, rosnącą siłą nabywczą oraz oczekiwaniem na stabilizację gospodarczą. Branża meblarska ma szansę na odrodzenie poprzez dostosowanie się do nowych nawyków zakupowych klientów, zwłaszcza poprzez usługi home delivery i profesjonalny serwis, co może przynieść korzyści zarówno klientom, jak i sprzedawcom.